Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Strategický plán rozvoje měst a obcí jako mrtvý dokument?
Kudrna, Libor ; Illner, Michal (vedoucí práce) ; Ochrana, František (oponent)
Diplomová práce se věnuje strategickému plánování obcí. Pro vykreslení životního cyklu strategického dokumentu využívá procesuální modely veřejné politiky a dále se věnuje problému neimplementování strategických plánů některých měst v Ústeckém kraji. Studie toto konstruuje a analyzuje jako veřejně-politický problém. Diplomová práce zjišťuje názory ke strategickým plánům ve městech, kde jej mají, ale systémově jej nevyužívají k řízení města.
Klasifikace venkovských obcí dle rozvojového potenciálu
Skála, Vít ; Potůček, Martin (vedoucí práce) ; Majerová, Věra (oponent) ; Kupčák, Václav (oponent)
Problematika venkovských obcí se v ČR týká cca 5,8 tisíce obcí, tj. 93 % všech obcí v ČR, které pokrývají více než tři čtvrtiny území ČR, a ve kterých žije přes 3 mil. obyvatel, tj. více než třetina celkové populace ČR. Přesto, že existuje shoda, že venkov se potýká s řadou problémů, které ovlivňují životy tak velkého počtu lidí na tak velkém území, není tomuto tématu stále věnována adekvátní pozornost. To potvrzuje skutečnost, že v ČR dosud není přijata jednoznačná definice venkova a že řešení problematiky venkova není prioritou programů politických stran. Naléhavost řešení problémů se však v posledních letech stupňuje, s čímž souvisí i množství vědeckých týmů, které usilují o sofistikovaný popis problémů, se kterými se venkovské obce potýkají. Jsou definovány různé typologie venkovů, jsou hledány řešení jak vyrovnávat objektivními metodami nalezené disparity mezi různými oblastmi, existují snahy jak měřit rozvojový potenciál obcí. Předložená práce se řadí k těmto iniciativám a smíšenými výzkumnými metodami za využití především případových studií z 18 malých obcí nacházejících se ve třech různých krajích ČR bylo nalezeno 10 ukazatelů, které se jeví jako vypovídající o rozvojovém potenciálu konkrétních obcí. Z těchto ukazatelů1 byl vytvořen index rozvojového potenciálu obci (IRP). Ověření...
Mohou místní akční skupiny v ČR plnit roli strategického partnera menších obcí pro uplatňování prvků strategického vládnutí na venkově?
Skála, Vít ; Potůček, Martin (vedoucí práce) ; Frič, Pavol (oponent)
Diplomová práce "Mohou místní akční skupiny v ČR plnit roli strategického partnera menších obcí pro uplatňování prvků strategického vládnutí na venkově?" hledá odpovědi na tuto otázku. Po diskusi na téma venkov práce podrobně představuje aktuální situaci na venkově jak je odborníky chápána, s ohledem na uplatňování aktuálních i dřívějších politik a konkretizování jejich slabin a dopadů na současný život na venkově. Z důvodu předmětu práce je též popsáno postavení venkova z pohledu ústavního zřízení naší země. Následuje podrobnější představení metody LEADER, na které pak navazuje srovnávací analýza uplatňování této metody v 5 členských státech EU. Po analýze problému formou stromu problému, analýze aktérů a krátké charakteristice teorií, ze kterých autor práce vycházel (teorie byrokracie, teorie sociálního kapitálu, teorie kulturní determinace, governance theory, sítě tvorby politik), následuje shrnutí poznatků z vlastního kvalitativního a kvantitativního šetření. Tato šetření tvoří jádro práce a podrobně mapují chápání problematiky mezi klíčovými aktéry (bylo provedeno 17 hloubkových rozhovorů a vyhodnoceno 509 vyplněných dotazníků od starostů malých obcí). Výsledky šetření jsou doplněny bohatým tabulkovým a grafickým aparátem. Na základě výsledků tohoto primárního výzkumu a uvedených teorií byly...
Klasifikace venkovských obcí dle rozvojového potenciálu
Skála, Vít ; Potůček, Martin (vedoucí práce) ; Majerová, Věra (oponent) ; Kupčák, Václav (oponent)
Problematika venkovských obcí se v ČR týká cca 5,8 tisíce obcí, tj. 93 % všech obcí v ČR, které pokrývají více než tři čtvrtiny území ČR, a ve kterých žije přes 3 mil. obyvatel, tj. více než třetina celkové populace ČR. Přesto, že existuje shoda, že venkov se potýká s řadou problémů, které ovlivňují životy tak velkého počtu lidí na tak velkém území, není tomuto tématu stále věnována adekvátní pozornost. To potvrzuje skutečnost, že v ČR dosud není přijata jednoznačná definice venkova a že řešení problematiky venkova není prioritou programů politických stran. Naléhavost řešení problémů se však v posledních letech stupňuje, s čímž souvisí i množství vědeckých týmů, které usilují o sofistikovaný popis problémů, se kterými se venkovské obce potýkají. Jsou definovány různé typologie venkovů, jsou hledány řešení jak vyrovnávat objektivními metodami nalezené disparity mezi různými oblastmi, existují snahy jak měřit rozvojový potenciál obcí. Předložená práce se řadí k těmto iniciativám a smíšenými výzkumnými metodami za využití především případových studií z 18 malých obcí nacházejících se ve třech různých krajích ČR bylo nalezeno 10 ukazatelů, které se jeví jako vypovídající o rozvojovém potenciálu konkrétních obcí. Z těchto ukazatelů1 byl vytvořen index rozvojového potenciálu obci (IRP). Ověření...
Strategický plán rozvoje měst a obcí jako mrtvý dokument?
Kudrna, Libor ; Illner, Michal (vedoucí práce) ; Ochrana, František (oponent)
Diplomová práce se věnuje strategickému plánování obcí. Pro vykreslení životního cyklu strategického dokumentu využívá procesuální modely veřejné politiky a dále se věnuje problému neimplementování strategických plánů některých měst v Ústeckém kraji. Studie toto konstruuje a analyzuje jako veřejně-politický problém. Diplomová práce zjišťuje názory ke strategickým plánům ve městech, kde jej mají, ale systémově jej nevyužívají k řízení města.
Potenciál sociálního kapitálu pro rozvoj venkova
Skála, Vít ; Potůček, Martin (vedoucí práce) ; Kalous, Jaroslav (oponent)
Téma předložené práce se ukázalo jako velice aktuální a potřebné k řešení. Vážnost tématu potvrzuje zájem, s jakým se do realizovaných šetření zapojili oslovení odborníci i velký počet starostů obcí. Venkov se potýká s řadou vážných problémů, jejichž řešení je na "bedrech" především starostů těchto obcí, kteří však nedisponují dostatečnými kapitálovými zdroji (finanční, lidský, sociální kapitál) k řešení těchto problémů. Mnohdy jsou pouze ve víru operativních úkolů bez prostoru pro strategické plánování. Přesto se daří místní problémy v některých obcích úspěšně řešit. Realizovaná šetření naznačila, že velkou roli v rozvoji obcí hrají místní aktivní občané, tzv. "tahouni", kteří v rámci dobrovolnické práce, motivováni vlastním vnitřním přesvědčením, pomáhají řešit řadu dílčích úkolů a jsou motorem místního rozvoje. Budování vztahů s těmito osobami, vyjadřování uznání a respektu či pouhé lidské upřímné poděkování za odvedenou práci mohou být první kroky k rozvíjení silného sociálního kapitálu na venkově. Důležité je nedemotivovat tyto osoby přílišnou byrokracií spojenou například i s dobrou snahou poskytnout těmto osobám za jejich práci finanční odměnu. Peníze pro tyto osoby zpravidla nejsou motivátorem. Kromě rozvíjení vztahu s místními aktéry, občany, např. využíváním prvků komunitního plánování i pořádáním...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.